Relații de cuplu sănătoase și eficiente

În ultima perioadă experimentez tot mai intens poziția de observator în care manifest înțelegere, compasiune pentru tot și toate ce sunt și se petrec în jurul meu. Am avut o lună extrem de interesantă în care am cunoscut fel și fel de oameni și am trecut prin felurite situații. Mulțumesc Universului și Sinelui Divin că am toate instrumentele necesare pentru a putea înțelege deplin tot ceea ce trăiesc, chiar și în momentele sensibile. De fiecare dată când trec prin anumite evenimente sau întâlnesc oameni noi mă întreb „ce am eu de învățat din această experiență?” și „cu ce din mine am atras în realitatea mea această situație?”

articol realizat de Răzvan Danc, după învățăturile Niculinei Gheorghiță

Întotdeauna am primit un răspuns la aceste două întrebări la mai puțin de cinci secunde după ce am întrebat. Și mai departe am început să meditez la răspunsuri, am ajuns la un adevăr și sunt pregătit să îl împărtășesc cu voi. Aleg să vorbesc doar despre ce am exemple din viața mea în care am aplicat și am avut rezultate, de aceea până acum o lună nu am vorbit despre autovindecare și până acum nu am abordat foarte des subiectul relații de cuplu.

Pentru mine o relație de cuplu este o muncă în echipă, care se susține, se dezvoltă și evoluează împreună,  chiar dacă fiecare are alte arii de interes. În procesul clădirii unei relații armonioase este nevoie de doi și fiecare să aducă bagajul lui personal. De ce atragem anumite persoane în viața noastră intimă? Iată câteva posibile răspunsuri:

  1. Exteriorul este oglinda noastră;
  2. Acești oameni vor să ne învețe o lecție prin prezența lor;
  3. Sunt o resursă de vindecare;
  4. Sunt rezultatul chemărilor noastre.

Cel mai complex concept este acela că oamenii sunt atrași în viața noastră de ceea ce conținem noi. Altfel spus, ei sunt oglinda noastră. Dacă avem șansa să atragem oameni care aparent nu ne plac sau care sunt contrar așteptărilor noastre poate că a sosit momentul să vedem cu ce din interior i-am atras, de ce avem nevoie de un astfel de om lângă noi, ce are să ne învețe, cum ne poate ajuta să ne vindecăm, de ce suntem noi așa de ce ne deranjează acest lucru la o persoană exterioară. O zicere spune că nu poți vedea în altul ceea ce tu nu ai.

Nu este o soluție să ne plângem sau să ne despărțim înainte de a face un inventar serios al interiorului nostru. Avem impresia că fugind vom da peste ceva mai bun, însă surpriza este că aproape niciodată, dacă nu chiar niciodată nu se întâmplă acest lucru. De ce? Pentru că avem ceva de învățat de acolo, pentru că omul ce a intrat în viața noastră ne arată cum suntem noi, cum ne purtăm cu noi și ce compromisuri am făcut până acum.

Mulți spun: „eu nu sunt așa cum e el sau ea” însă, toți cei care se vor uita în trecutul lor și vor evalua de câte ori au călcat pe ei, de câte ori au mințit pe cineva, de câte ori au furat, înșelat etc vor observa că au atras ceea ce sunt. Iar ăsta nu e un motiv de supărare, ci din contră – de bucurie că se pot vindeca. De reținut este faptul că atunci când faci rău cuiva (să zicem) acest rău se va întoarce la tine – de obicei de trei, patru ori mai puternic în cu totul și cu totul altă ipostază. Deci este posibil ca dacă tu ți-ai mințit cel mai bun prieten deși tu susții că nu agreezi minciuna, să ajungi să trăiești o minciună în relația ta cu cineva.

Perioada copilăriei este una critică pentru orice entitate, deoarece în această perioadă ne formăm toate programele subconștiente și tot ceea ce vedem în familia noastră vom lua de bun și vom integra în viața noastră de adult. Învățăm și practicăm atât lucrurile minunate, cât și sacrificiile, nefericirea, lipsa de comunicare și așa mai departe. De aceea, este necesar să ne cunoaștem foarte bine pe noi și dincolo de cunoaștere, să vrem să vindecăm acele răni emoționale care astăzi ne trasează o cale spre nefericire. Un copil a cărui părere nu contează, va deveni tăcut, introvertit. Un copil a cărui părere a fost prețuită, va deveni responsabil și dornic de a comunica.

Atragem oameni pe aceeași lungime de undă cu noi și, în plus oameni care să ne învețe ceva. Eu sunt o persoană foarte deschisă, activă, comunicativă și am întâlnit recent o persoană care este opusul meu: tăcută, liniștită, fără prea multă inițiativă comunicațională. Pentru mine a fost un șoc și am început să îmi pun întrebările de la începutul articolului. Răspunsul a fost: ai nevoie de mai multă liniște, ai nevoie să asculți și mai mult decât o faci, ai nevoie să vorbești mai încet, mai rar și implicit lucrurile astea să se producă și la nivel de minte: să ajuți gândurile să fie mai puține, mai ușoare etc. Mi s-a părut foarte interesant și tentant și cu toate astea nu simțeam că e suficient, că e exact ce am eu de experimentat. Cu toate astea, am revenit la înțelegerea că această persoană are ceva să mă învețe.

Avem de vindecat două relații fundamentale:

  1. Relația cu mama;
  2. Relația dintre părinții noștri.

Tocmai de asta, aducem și atragem înspre noi oameni care să ne ajute să vindecăm aceste relații, iar procesul de atracție în această ecuație este unul foarte interesant despre care puteți citi în Efectul de Lună de Miere – Bruce Lipton și Primește iubirea pe care o dorești – Harville Hendrix. Asta înseamnă că partenera sau partenerul va avea ceea ce are mama și particularitățile relației dintre părinții noștri. Aceste lucruri vor deveni mai evidente după primul an de relație, atunci când chimismul iubirii romantice se oprește. Abia atunci începem să cunoaștem și să vedem omul exact așa cum este și să proiectăm asupra lui tot ceea ce ne-a fost reprimat în copilărie. Mai multe explicații vă las să găsiți în cele două cărți menționate.

Și pentru că mi se pare foarte interesant subiectul am zis să pun în aplicare câteva sfaturi practice primite, vi le ofer și vouă cu propriile explicații pentru a vă ghida:

  1. Fii responsabil și implicat în relație – dacă cu adevărat îți dorești ca această relație să evolueze, este nevoie să fii responsabil, să vrei să fie puternică și să faci tot ce poți pentru asta.
  2. Schimbă-te tu înainte de a cere asta altora – despre comunicare eficientă și clară voi vorbi puțin mai jos, însă aici vreau să scot în evidență faptul că dacă modul în care este o persoană nu ne place avem ceva de schimbat la noi în primul rând. Dacă noi nu suntem dispuși să facem anumite modificări în viața noastră, cu ce drept cerem altora să facă asta. Revenim la faptul că o relație este o muncă de echipă și că tot ce făceai atunci când erai singur acum are nevoie să fie adaptat la cuplu. Ambele persoane au nevoie să integreze – și tu să experimentezi din ce experimentează partenerul și invers. Este inutil să ceri oamenilor să se schimbe pentru că așa vrei tu. Nu o vor face, iar dacă o vor face va fi a) de gura ta; b) pentru moment; c) fără plăcere și implicare. Toate aceste trei situații vor duce în timp la foarte multe reproșuri și iată cum se naște o relație toxică.
  3. Protejează relația în care te afli – este ușor să pleci, să îți iei jucăriile când te superi, însă e nevoie să ne amintim că fără vindecarea celor două relații fundamentale noi vom întâlni alți oameni, însă identici cu cei de lângă care am fugit. Partenerul este o resursă de vindecare, iar noi pentru el la fel – însă avem nevoie ca și noi să lucrăm cu noi prin iertare pentru a ne rezolva problemele copilăriei.
  4. Fii optimist – întotdeauna presupune tot ce e mai bun legat de partener, de relația voastră. Gelozia este o formă de neîncredere care fie se naște din lipsa iubirii de Sine, fie din alte traume ale copilăriei, ori foarte simplu din cauza neîncrederii în propria persoană. În loc să îți umpli mintea cu fel și fel de scenarii fantasmagorice care îți fac rău în primul rând ție (prin secreția de cortizol și adrenalină – hormonii stresului) mai bine ai în focus gânduri de frecvență înaltă: trimite gânduri bune, folosește afirmații care să te liniștească. Nu uita, TU CREEZI REALITATEA prin gândurile, cuvintele și acțiunile tale repetate.
  5. Apreciază bineleîntotdeauna fă asta. Învață să spui MULȚUMESC partenerului tău, învață să îl apreciezi și să aplauzi fiecare gest pe care îl face pentru tine. Asta te va ajuta enorm dacă ești în stadiul în care lucrezi la vindecarea relației, însă îți poate face viața de cuplu minunată și în orice alt moment. Este fantastic să auzi un mulțumesc pentru că ai adus cuiva un pahar de apă sau să te simți apreciat de partener pentru ceea ce ai făcut. Desigur, este nevoie ca fiecare să lucreze pentru a-și crește stima de sine, aprecierea, respectul, iubirea și încrederea de Sine pentru a nu ajunge dependenți de aprecierea celorlalți, însă a spune cuiva un cuvânt de frecvență înaltă ca MULȚUMESC sau apreciez la tine faptul că… va secreta în creierul tău neurotransmițătorii și hormonii stării de bine și de asemenea și lui. Iată ce rapid vă puteți vindeca relația și puteți crea efectul de lună de miere pe viață.
  6. Spune clar ce ai de spus atunci când există lucruri care te deranjează, recomandarea mea este să te apleci în primul rând spre interiorul tău – de ce te-a deranjat? Ce sentimente a trezit în tine? De ce? Apoi, pentru a informa partenerul folosește CUVINTE – partenerul nu este cititor de gânduri și nu este specializat prin a citi printre rânduri sau prin semne. Renunța la așteptarea asta și spune clar ce ai de spus. Atenție totuși la modul în care faci asta. Este recomandată o comunicare de tip nonviolentă. Ce se întâmplă atunci când nu spunem celor din jur ce simțim? Ei bine, începem să acumulăm și devenim repede un fel de oală sub presiune. Ce ne oprește să spunem ce avem de spus? Aici pot fi mai multe motive, însă printre cele mai frecvente pe care eu le-am auzit în discuțiile mele cu oamenii a fost faptul că în copilărie părerea lor nu doar că nu era importantă, nici măcar nu era ascultată. În acest fel, s-au angajat în relații cu parteneri identici pentru a-și vindeca relațiile cu familia. De mic mi s-a spus tonul face muzica adică modul în care vorbești, explici, ceri omului determină rezultatul pe care îl vei avea. Foarte interesant. Și totuși comunicăm greu. De ce? Un motiv ar fi că toți au impresia că vor fi judecați, nu vor fi înțeleși, că se vor face de rușine și multe alte astfel de credințe false. Atunci când avem aceste credințe, înghițim în sec în ÎNCERCAREA subtilă de a ascunde, de a reprima ce aveam de spus. Pe moment, acest lucru poate avea efect, însă orice stare, emoție, dezechilibru asupra căruia nu se lucrează se va agrava, iar mai devreme sau mai târziu se va concretiza printr-o boală (în cel mai rău caz) sau prin izbucniri nervoase din lucruri minore, izolare și așa mai departe. Comunicarea eficientă este benefică atât pentru minte, cât și pentru trup și suflet – parte a formulei iubirii de Sine. Este recomandat să avem o comunicare de tip nonviolentă în care ascultăm cu empatie și spunem într-un mod agreabil ceea ce ne dorim. Marshall Rosenbergscrie în cartea sa Comunicarea nonviolentă, un limbaj al vieții că o comunicare eficientă și nonviolentă, va avea mereu patru pași:
  • Acțiunile concrete pe care le observăm și ne afectează starea de bine;
  • Ce simțim în legătură cu ce am observat;
  • Nevoile, valorile, dorințele ce dau naștere sentimentelor noastre;
  • Acțiunile concrete pe care le solicităm pentru a ne îmbogăți viața.

Când am citit acești pași mi-am zis „ce interesant”, deci nu e nevoie de multă magie, ci de multă prezență. Poate că ați văzut, primul pas vizează observarea. Într-o stare de ignoranță, de „nu mă interesează ce face” nu ai cum să fii prezent și deși ți se pare că nu ești deloc afectat de ce face sau zice partenerul adevărul poate fi chiar opus, iar tu să fii într-o fază de negare. Poți să te regăsești pe tine în starea unui vulcan ce mai are puțin și izbucnește. Acest tip de comunicare este recomandat atunci când se întâmplă ceva, adică în momentul în care ceva nu „ne convine” atunci se și aplică. După ce am observat, ne întrebăm pe noi care sunt sentimentele care ne încearcă legat de ceea ce tocmai am văzut. Este apropiată starea cu cea de observator în care te întrebi: ce gândesc eu acum? ce simt eu acum?

7. Încredere și timp unul pentru altultotul începe de la Sine. O relație armonioasă poate fi clădită între doi oameni care sunt în armonie cu Sinele. Dacă nu e așa atunci e nevoie de lucru. Și se pleacă de la încredere – în Sine și automat în partener. Timpul petrecut împreună este comoară, deoarece atunci poți să-l vezi cum se manifestă, ce-i place, ce nu, unde mai puteți lucra.

            Acordați-vă interesul pentru a menține relații sănătoase, iubiți-vă și onorați-vă, fiți sinceri și onești cu voi și atunci totul în jurul vostru va fi minunat.

            Cu iubire și dăruire pentru încântarea Sinelui Divin.

 

 

2 thoughts on “Relații de cuplu sănătoase și eficiente

  1. Mult adevar, daca ne-am privi mai mult, am avea rabdarea sa ne ascutam mai mult, am citi mai mult sigur am fi mult mai buni cu noi si cu cei din jur..

    Like

  2. Sânt de acord cu tine Răzvan ,exact așa aș vrea să trăiesc ,în armonie și la asta am inceput sa lucrez,vreau sa spun că ,chiar da rezultate! Deocamdată lucrez la armonia în familie !Nu e vorba de relația de cuplu ,ci de cea cu copii mei! Îți sânt recunoscătoare!

    Like

Tu ce părere ai?

