Empatia și comunicarea eficientă

Comunicarea eficientă, blândețea și empatia sunt trei lucruri pe care fiecare dintre noi avem nevoie să le manifestăm în primul rând față de noi și mai apoi, față de toți cei din jurul nostru cu care intrăm în contact. În ultima vreme mă interesează tot mai mult cum ne putem vindeca pe noi și relațiile cu cei din jur și am stat și am observat cum mă manifest eu în anumite relații, cum se manifestă familia mea, prietenii și cei cu care discut zilnic. Una dintre cele mai mari provocări pe care le-am sesizat apare foarte repede: imposibilitate de a comunica sau comunicare ineficientă. Interesant este faptul că unul dintre principalele roluri ale creierului este exact cel de comunicare, conectare cu alte creiere.

articol realizat de Răzvan Danc, după învățăturile Niculinei Gheorghiță

Ce se întâmplă atunci când nu spunem celor din jur ce simțim? Ei bine, începem să acumulăm și devenim repede un fel de oală sub presiune. Ce ne oprește să spunem ce avem de spus? Aici pot fi mai multe motive, însă printre cele mai frecvente pe care eu le-am auzit în discuțiile mele cu oamenii a fost faptul că în copilărie părerea lor nu doar că nu era importantă, nici măcar nu era ascultată. În acest fel, s-au angajat în relații cu parteneri identici pentru a-și vindeca relațiile cu familia.

Atunci când nu cunoaștem acest lucru, este foarte ușor să cădem în cercul vicios al repetării situațiilor din copilărie. Totuși, când devenim observatori ne dăm repede seama de acest tipar, iar prin prezență el poate fi dizolvat. Până la urma urmei, este dreptul nostru să le spunem celor din jur care sunt lucrurile pe care le agreăm și care nu. Însă cum facem asta?

De mic mi s-a spus tonul face muzica adică modul în care vorbești, explici, ceri omului determină rezultatul pe care îl vei avea. Foarte interesant. Și totuși comunicăm greu. De ce? Un motiv ar fi că toți au impresia că vor fi judecați, nu vor fi înțeleși, că se vor face de rușine și multe alte astfel de credințe false. Atunci când avem aceste credințe, înghițim în sec în ÎNCERCAREA subtilă de a ascunde, de a reprima ce aveam de spus. Pe moment, acest lucru poate avea efect, însă orice stare, emoție, dezechilibru asupra căruia nu se lucrează se va agrava, iar mai devreme sau mai târziu se va concretiza printr-o boală (în cel mai rău caz) sau prin izbucniri nervoase din lucruri minore, izolare și așa mai departe. Comunicarea eficientă este benefică atât pentru minte, cât și pentru trup și suflet – parte a formulei iubirii de Sine.

Este recomandat să avem o comunicare de tip nonviolentă în care ascultăm cu empatie și spunem într-un mod agreabil ceea ce ne dorim. Marshall Rosenberg scrie în cartea sa Comunicarea nonviolentă, un limbaj al vieții că o comunicare eficientă și nonviolentă, va avea mereu patru pași:

  1. Acțiunile concrete pe care le observăm și ne afectează starea de bine;
  2. Ce simțim în legătură cu ce am observat;
  3. Nevoile, valorile, dorințele ce dau naștere sentimentelor noastre;
  4. Acțiunile concrete pe care le solicităm pentru a ne îmbogăți viața.

Când am citit acești pași mi-am zis „ce interesant”, deci nu e nevoie de multă magie, ci de multă prezență. Poate că ați văzut, primul pas vizează observarea. Într-o stare de ignoranță, de „nu mă interesează ce face” nu ai cum să fii prezent și deși ți se pare că nu ești deloc afectat de ce face sau zice partenerul adevărul poate fi chiar opus, iar tu să fii într-o fază de negare. Poți să te regăsești pe tine în starea unui vulcan ce mai are puțin și izbucnește.

Acest tip de comunicare este recomandat atunci când se întâmplă ceva, adică în momentul în care ceva nu „ne convine” atunci se și aplică. După ce am observat, ne întrebăm pe noi care sunt sentimentele care ne încearcă legat de ceea ce tocmai am văzut. Este apropiată starea cu cea de observator în care te întrebi: ce gândesc eu acum? ce simt eu acum?

Blândețea și empatia sunt două stări minunate, benefice și necesare pentru a ne putea manifesta întru iubire de Sine. Desigur, blândețea este pentru sine și cei din jur, iar empatia pentru o putem folosi pentru a înțelege că fiecare om are o anumită dramă prin care trece atunci când nu este conectat la el. Observ mulți oameni care au felurite ieșiri, pot fi văzuți la TV, pe internet…mai peste tot. Îi privesc cu empatie și înțeleg că nu sunt conectați la Sinele lor Divin și bineînțeles că în acest mod nu poți trăi prea mult în armonie.

De ce să fim blânzi cu noi? Bună întrebare, într-o lume în care există numeroși perfecționiști și oameni care se critică de dimineața până seara. Atunci când ești prezent, conștient de tine, înțelegi că pentru a schimba anumite programe din subconștient ai nevoie de timp și de răbdare. Și ca orice om neantrenat, în primele zile vei mai da și rateuri (din cauza acestor programe care sunt adânc implementate în subconștient) și vei avea tendința să te simți vinovat sau să ajungi la starea „eu nu pot să fac asta…” Tocmai în acele momente ai nevoie să respiri în patru timpi de câteva ori și să fii blând cu tine.

Nu te ajută cu absolut nimic să te critici și mai tare decât deja ai făcut-o în trecut. Este nevoie să înțelegem că schimbarea are nevoie de timp și de implicarea noastră totală. Am avut și eu anumite momente de cădere în care o voce din interiorul meu îmi spunea, continuă mai puternic decât până acum să faci asta. Uneori am ascultat-o, alteori nu. Când nu am ascultat-o, am continuat să merg la vale, în mintea mea lucrurile deveneau din ce în mai rele. Pe de altă parte, atunci când am ascultat-o am găsit imediat o soluție care să mă ajute să ies din acea stare. Mulțumesc Sinelui Divin!

Ca urmare a tuturor acestor momente am învățat că este necesar să fiu blând cu mine, pentru că sunt cel mai bun prieten al meu și că dacă eu mă cert pe mine nu voi ajunge cu siguranță niciodată acolo unde îmi doresc. Este exact ca într-o relație: dacă unul trage orgolios într-o parte și celălalt în alta curând relația se va destrăma. Așa că, am învățat să manifest blândețe pentru gândurile mele, trupul și reacțiile mele.

La început a fost mai provocator deoarece mereu am fost un perfecționist. M-a ajutat foarte mult conștientizarea și dizolvarea subprogramului nu sunt suficient de bun. Când înțelegi că ești suficient de bun, ieși din poziția de salvator – o poziție deloc privilegiată care exprimă o lipsă de iubire.

Fiți empatici, înțelegeți nevoile partenerului, chiar dacă e de cuplu sau profesional. Fiecare are mici tabieturi, mici momente în care are nevoie să fie doar el cu el și atunci prin comunicare puteți afla ce anume își dorește partenerul, ce anume vreți voi și toată lumea ajunge să trăiască în armonie.

Pentru o mai bună comunicare este necesar să fiți prezenți în discuții, chiar dacă ele durează cinci minute sau cinci ore. Orice relație are nevoie de prezență pentru că dacă tu ești aici, iar gândul tău e în altă parte acest lucru va fi resimțit și vei crea o breșă comunicațională și mai mare. Mai mult, conform fizicii și psihologiei cuantice unde este gândul acolo ești și tu. Decât să pierdeți timpul în discuții lungi și lipsite de prezență, fiți acolo prezenți și veți vedea ce repede se vor rezolva divergențele. Observ tot mai des parteneri care discută, iar unul e cu ochii în telefon sau la televizor. Stop! Dorești să discutăm despre relația noastră? Hai să o facem. Lași totul deoparte și discuți. Apoi poți reveni la ale tale.

Vă doresc mult succes în a manifesta blândețea, empatia și a comunica eficient cu voi și cu toți oamenii pe care-i întâlniți pe cărarea vieții. Așa este și așa să fie. Cu iubire și dăruire pentru încântarea Sinelui Divin!

Dacă simți că ai nevoie de o consiliere pentru dezvoltare personală și spirituală sau o astrogramă personalizată te invit să îmi trimiți cu încredere un e-mail la adresa razvandanc@gmail.com sau da click aici.

Pentru a urmări mesajele pentru această săptămână, dați click pe video-ul de mai jos!

Tu ce părere ai?

